Travelgo
sun-solid Αθήνα
Fri 17.8°C
Clouds

Το «Ελληνικό Πρωινό» απογειώνει το τουριστικό προϊόν της χώρας

ΓΕΥΣΗ
Κείμενο: Travelgo Team
Το «Ελληνικό Πρωινό» απογειώνει το τουριστικό προϊόν της χώρας

Η πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος που ακούει στο όνομα «Ελληνικό Πρωινό» και συστήνει στους επισκέπτες της χώρας τις παραδοσιακές ελληνικές γαστριμαργικές απολαύσεις.

Είναι κοινώς αποδεκτό πλέον ότι ο τουρίστας «αγοράζει εμπειρία» και τουριστική εμπειρία χωρίς τοπικές γεύσεις δεν υφίσταται. Αυτό ακριβώς το κενό έρχεται να καλύψει η πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος που ακούει στο όνομα «Ελληνικό Πρωινό» και συστήνει στους επισκέπτες της χώρας τις παραδοσιακές ελληνικές γαστριμαργικές απολαύσεις.

Πράγματι, εξετάζοντας κανείς την τουριστική αγορά στο σύνολό της διαπιστώνει πως τα τελευταία χρόνια θριαμβεύει μια και μόνο τάση, το «ζήσε σαν ντόπιος». Τρανό παράδειγμα αυτού, η επιτυχία της Αirbnb η οποία κατάφερε να διαγνώσει και να εκμεταλλευτεί εγκαίρως το πρότυπο «live Like a local» και μέσα σε 10 χρόνια να κυριαρχήσει στην ενοικίαση ακινήτων αναδιαμορφώνοντας όχι μόνο τις προτιμήσεις των τουριστών αλλά και το σύνολο του ξενοδοχειακού κλάδου. Ο τουρίστας του σήμερα δεν θέλει απλά να επισκεφτεί τον τόπο αλλά να γευτεί τις παραδοσιακές νοστιμιές κι αρώματά του, να συνομιλήσει με τους κατοίκους του, να περιπλανηθεί στα συνοικιακά μαγαζιά του και να επιστρέψει στην πόλη του με την ανάμνηση πώς έζησε, έστω και για λίγο, τον πραγματικό παλμό του κάθε χωριού ή πόλης.

Λαμβάνοντας υπόψη λοιπόν πώς πλέον «οι κρατήσεις περνούν κι από το στομάχι» καθώς και το ισχυρό brand name της μεσογειακής διατροφής, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει τα τελευταία χρόνια καθιερώσει την ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία του Ελληνικού Πρωινού η οποία παρουσιάζει πολλαπλά οφέλη τόσο για την βαριά βιομηχανία της χώρας όσο και για τις παρακείμενες.

Τι είναι όμως το Ελληνικό Πρωινό; Όπως εξηγεί στο Reader.gr ο κ. Αλέξιος Κόντης, επιστημονικός συνεργάτης τoυ Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, πρόκειται για το ελληνικό καλωσόρισμα των επισκεπτών των ξενοδοχείων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας με γεύσεις και αρώματα της ελληνικής γης μέσα από τοπικά προϊόντα και σπεσιαλιτέ, το οποίο συνδυάζει τον άφθονο γαστρονομικό ελληνικό πλούτο με την τέχνη της φιλοξενίας, αναβαθμίζοντας εντέλει το τουριστικό προϊόν .

Το στρωμένο «αλλά ελληνικά» τραπέζι δίνει στους επισκέπτες την δυνατότητα να γευτούν στο πρωινό τους, τα αναρίθμητα ελληνικά προϊόντα και εδέσματα που βρίσκονται στην καρδιά της Μεσογειακής Διατροφής η οποία δεν είναι απλώς μια μοντέρνα διατροφική τάση, αλλά αποτελεί σύμφωνα με την UNESCO «άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας». Κάπως έτσι οι παραδοσιακές πίτες, οι σπιτικές μαρμελάδες, τα τοπικά τυριά, τα φρέσκα πορτοκάλια που αναδύουν το άρωμα ενός κατάφυτου πορτοκαλεώνα κάποιας γωνιά της Ελλάδας συγκαταλέγονται στις γεύσεις που συναντά κανείς στα περίπου 1000 ξενοδοχεία της Ελλάδας που έχουν ήδη πιστοποιηθεί.

«Το ΞΕΕ έχει ενεργοποιήσει τη διαδικασία ένταξης των επιχειρήσεων στο “Ελληνικό Πρωινό” διαδικτυακά με τη χρήση μιας καινοτόμου ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί ένα ολοκληρωμένο διαδικτυακό εργαλείο τόσο για την προστασία της φήμης  του προϊόντος όσο και για την ανάδειξή του, ως διακριτού τουριστικού προϊόντος. Μέσα από μια ολοκληρωμένη προσέγγιση τυποποιημένων και αυτοματοποιημένων διαδικασιών, η νέα πλατφόρμα συμβάλει καταλυτικά στην οριοθέτηση του τουριστικού προϊόντος «Ελληνικό Πρωινό» (με ολοκληρωμένο μενού), διασφαλίζοντας παράλληλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, σύμφωνα με λίστες παραδοσιακών προϊόντων από Έλληνες παραγωγούς, καταγεγραμμένους και καταχωρημένους  από τον ΕΦΕΤ». 

Όπως εξηγεί, η βάση του ελληνικού πρωινού είναι τα κύρια προϊόντα της Μεσογειακής Διατροφής όπως ο άρτος, τα παξιμάδια, το ελαιόλαδο, οι ελιές, το γιαούρτι, το μέλι, τα τυροκομικά, τα αλλαντικά, τα φρέσκα λαχανικά, τα όσπρια, οι πίτες,τα γλυκά και τα φρέσκα φρούτα. Στη βάση αυτού του κορμού, ωστόσο, κάθε περιοχή της Ελλάδας, ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες, την εδαφολογική σύσταση, τα παραγόμενα προϊόντα και τις πολιτισμικές σχέσεις και ανταλλαγές διαμόρφωσε έναν ιδιαίτερο γαστρονομικό πολιτισμό και ιδιαίτερες τοπικές κουζίνες. Οι αρμόδιοι του προγράμματος λοιπόν, έχοντας μελετήσει, μέσω βιβλιογραφίας αλλά και έρευνας, την παράδοση κάθε περιοχής συνέταξαν ειδικές λίστες για το τι μπορεί να περιλαμβάνει το παραδοσιακό πρωινό κάθε τόπου καθώς και το από ποιους παραγωγούς μπορεί ο κάθε ξενοδόχος να το προμηθευτεί. «Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζουμε αρχικά την ποιότητα και κατ’ επέκταση ωθούμε την συνέργεια των επιχειρήσεων με τους ξενοδόχους».

Με τις παραπάνω ενέργειες τα οφέλη του «Ελληνικού Πρωινού», όπως σημειώνει ο κ. Κόντης πολλαπλασιάζονται. «Αρχικά κερδίζουν οι ξενοδόχοι αφού εμπλουτίζουν τις υπηρεσίες τους με ένα προϊόν στο οποίο όλοι οι επισκέπτες “κάνουν στάση”. Μέσα από την αναβάθμιση του μπουφέ τους επιτυγχάνουν εμπράκτως την ποιοτική αναβάθμιση που χρειάζονται κι αντιστοίχως οι πελάτες απολαμβάνουν μια σαφώς καλύτερη εμπειρία, την οποία διαφημίζουν από στόμα σε στόμα μέσω των social media τόσο κατά την διάρκεια του ταξιδιού τους όσο κι όταν επιστρέψουν στην πατρίδα τους».

Ωστόσο, τα θετικά δεν σταματούν εκεί. «Η ένταξη ενός καταλύματος στο Ελληνικό Πρωινό προϋποθέτει την συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς και προμηθευτές, δημιουργεί δηλαδή μια πρωτογενή ζήτηση στην κατανάλωση ελληνικών προϊόντων. Βαθύτερος στόχος όμως είναι οι τουρίστες να έχουν μια ενεργητική ζήτηση κι όταν επιστρέψουν στην πατρίδα τους, να ψάξουν δηλαδή τα ελληνικά προϊόντα κι εκτός ελληνικών συνόρων».

Το σχέδιο είναι πράγματι φιλόδοξο και μοιάζει καλά οργανωμένο, στοχεύοντας όχι απλά στο να αναδείξει έναν μπουφέ με πρωινό αλλά στο να δημιουργήσει ένα ολόκληρο οικοσύστημα. «Θέλουμε να δείξουμε ένα διαφορετικό δρόμο και στον παραγωγικό τομέα και κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα ήθελαν να αποκτήσουν μεγαλύτερη εξωστρέφεια αλλά δεν ξέρουν τον τρόπο». Πέρα από την λίστα με τους παραγωγούς κάθε περιοχής που περιλαμβάνεται στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Πρωινού, το ΞΕΕ αναλαμβάνει να ενημερώνει παραγωγούς κι επιχειρήσεις μέχρι και για τα διαθέσιμα εργαλεία και τρόπους επέκτασης των δραστηριοτήτων τους έξω από τα στενά όρια της χώρας μας.

«Από επιστημονικής άποψης η στροφή στο γαστρονομικό τουρισμό έχει ξεκινήσει από το ’80 και παρότι στην Ελλάδα έχουμε λαμπρές ευκαιρίες, δεν τις έχουμε εκμεταλλευτεί εγκαίρως. Αν αναδείξουμε αυτή την τοπική μας ταυτότητα μπορούμε να έχουμε ένα διαφοροποιημένο προϊόν, από τον ήλιο και τη θάλασσα που πλέον δεν κάνει εντύπωση σε κανέναν».Επιπλέον, η πρωτοβουλία που στηρίζεται και υποστηρίζεται αποκλειστικά από το Ξ.Ε.Ε., «ενθαρρύνει και τους Έλληνες Ξενοδόχους να αποφύγουν το μοντέλο του μαζικού τουρισμού το οποίο δεν μοιάζει να αποδίδει μακροχρόνιους καρπούς, και να στραφούν σε εναλλακτικές και βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές, ενισχύοντας τη συνολική ανταγωνιστικότητα του κλάδου» τονίζει ο κ. Κόντης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα Ελληνικό Πρωινό αποτελεί μέχρι σήμερα τη μοναδική βιώσιμη πρωτοβουλία στον τομέα της γαστρονομίας και το 2017 συμμετείχε στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό «Ευρωπαϊκά Βραβεία Προώθησης της Επιχειρηματικότητας 2017» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που διεξήχθη στο Ταλίν της Εσθονίας και βραβεύτηκε ως National Winner στην κατηγορία «Υποστήριξη της Διεθνοποίησης των Επιχειρήσεων».  

Η αποδοχή του προγράμματος είναι μεγάλη αν αναλογιστεί κανείς πως μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί περί τα 986 ξενοδοχεία. Κατά κύριο λόγο και αντίθετα με ό,τι θα πίστευε κανείς, συνήθως συμμετέχουν στο πρόγραμμα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων, αφού κατανοούν ευκολότερα τα οφέλη του προγράμματος. Παρότι μάλιστα το πρόγραμμα απευθύνεται και σε ενοικιαζόμενα δωμάτια που προσφέρουν πρωινό, τα στοιχεία ένταξης μαρτυρούν πως οι μικρές μονάδες κωλυσιεργούν εστιάζοντας περισσότερο στο άμεσο κόστος κι αγνοώντας τη σφραγίδα ποιότητας που θα αυξήσει τις κρατήσεις τους μακροπρόθεσμα.

Όσο για το κόστος ένταξης στο πρόγραμμα αξίζει να σημειωθεί ότι είναι αρκετά μικρό, κυμαίνεται από 30-100 ευρώ και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.

Τέλος «ο χρόνος που απαιτείται για την πιστοποίηση των καταλυμάτων εξαρτάται κυρίως από την ταχύτητα αντίδρασης των επιχειρήσεων, αφού οι διαδικασίες του ΞΕΕ είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό ηλεκτρονικές και αυτοματοποιημένες». Η αίτηση ένταξης στο πρόγραμμα γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της "Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Ένταξης και Υποστήριξης Σήματος "Ελληνικό Πρωινό" και διαρκεί πολύ λίγο. Το κάθε αίτημα επεξεργάζεται από τις υπηρεσίες τους ΞΕΕ εντός 24 ωρών και ενημερώνεται άμεσα το κατάλυμα και ο Διαπιστευμένος Φορέας Ελέγχων & Επιθεωρήσεων (ΔΦΕΕ).  Σε μεταξύ τους συνεννόηση προγραμματίζουν την ημερομηνία αυτοψίας, η οποία γίνεται μέσω της πλατφόρμας του ΞΕΕ.  Ο ΔΦΕΕ συγκεντρώνει τα απαραίτητα τεκμήρια κατά την αυτοψία και συντάσσει την έκθεση ελέγχου που υποβάλει στο ΞΕΕ. Αν η έκθεση είναι θετική, το ΞΕΕ προχωρά στην έκδοση του σχετικού πιστοποιητικού. 

Απλή είναι και η διαδικασία ένταξης η οποία αποτελείται από 5 βήματα τα οποία υλοποιούνται κατά κύριο λόγο διαδικτυακά.

Διαδικασία ένταξης

Η νέα διαδικασία ένταξης με 5+1 βήματα  έχει ως στόχο την ποιοτική θωράκιση του «Ελληνικού Πρωινού. Η νέα διαδικασία υποστηρίζεται  πλήρως από την Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Ένταξης & Υποστήριξης Σήματος «Ελληνικό Πρωινό»[cert.greekbreakfast.gr και περιλαμβάνει εγγραφή στο cert.greekbreakfast.gr, ενημέρωση και αποδοχή των όρων του προγράμματος, σύνθεση εδεσματολογίου, ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και δικαιολογητικών, και εντέλει επιθεώρηση από διαπιστευμένο φορέα για την χορήγηση του σήματος «Ελληνικό Πρωινό».

Κατά τη διάρκεια ισχύος του Σήματος «Ελληνικό Πρωινό», μπορείτε να ανανεώνετε/διαμορφώνετε το προσφερόμενο «Ελληνικό Πρωινό» όσο συχνά επιθυμείτε,  σύμφωνα με  τους κανόνες του  «Ελληνικού Πρωινού» και τις ανάγκες της επιχείρησης σας.

Η διαρκής ενημέρωση της εφαρμογής σας  επιτρέπει να παράγετε, ακόμα και σε καθημερινή βάση,  το σύνολο του επικοινωνιακού υλικού (ημερήσιο Εδεσματολόγιο- Menu, καρτελάκια σήμανσης/παρουσίασης  εδεσμάτων κ.α.)που είναι  απαραίτητο για την αποτελεσματική παρουσίαση  του «Ελληνικού Πρωινού» στο κατάλυμά σας. 

gazzetta
gazzetta insider reader insider